donderdag 22 september 2011

Een kleinigheidje

" Schep orde en regelmaat in je leven, zodat je agressief en verrassend kan zijn in je werk. Zoiets ? Van Gustave Flaubert ? Check. Orde en regelmaat ? Hmmmm, ik schipper vaak tussen chaos en georkestreerde waanzin, of is het georkestreerde chaos en waanzin ? Geen flauw benul,
laat me gerust ! "
" Ach, laat je nachtrust er niet te sterk door beïnvloeden ", sprak Linde, mijn psychotherapeute, tot mij en alras huppelde ik van haar kabinet naar de eerste de beste kroeg.
" Een kroegtijger ben ik ", las ik in Humo in het interview met de ravissante Nederlandse cabaretière Katinka Polderman. Kachel maar door, slet, dacht ik.

Wat zou ik allemaal te vertellen hebben mochten die van Humo mij interviewen ?
Alles en niets. Ofwel zou ik zwijgen of zou ik zoveel praatjes verkopen dat ik de vragen van mijn
interviewer zou dwarsbomen. " Ik ben niét gelukkig ", zou ik er zéker uitflappen. Het zou ervan
afhangen in welke mood ik was. " I'm your moodswing baby, bitch ! " Alsook, " ik ben een kroegtijger " ...

Donkere wolken pakten zich samen toen ik dat schrijven beleefde en neerpende.
Géén idee wat ik de interviewer zou vertellen...
Géén al te grootse dingen, dacht ik... Of wél ? " De weirelt is plukkevort ! " probeerde ik in mijn
streekdialect. " De wereld : een hel ! " " Orde en regelmaat : mijn reet ! "
Of op zachtere toon : " ik koester een warm verlangen naar genegenheid en liefde... " Jà !
" De wereld is een aangename plek om te vertoeven en ... " Niks van !

Ik zou, zeker als het een journalist van het vrouwelijke geslacht betrof, mijn gitaar ter hand nemen en een schaamteloos liedje over gebroken harten ten berde brengen. Sensationeel liefdesverdriet verpakt in allesomvattende leegte én meligheid. Of andersom ?

Ach, laat me maar eerst interviewen door een lokaal krantje. De Boskrant, het driemaandelijks
prachtblad van Houthulst.
Als ze langs zouden komen, zou ik hen een koffietje presenteren en van wal steken met mijn vroegste jeugdherinneringen in Houthulst.
" Mijnheer, mevrouw, wenst u naast een koffietje een kleinigheidje ? Een Leo ? Een zachte galet ? "

(dv)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten