maandag 10 december 2012

Vriendschap en zo

" Vriendschap is : elkaar eens een stylo cadeau doen ", noteerde ik die dag in mijn boekje van pocket-
formaat, en dat in het bijzijn van een bijzonder leuk meideken. Vrienden met Nathalia, de zangeres,
de Belgische Tina Turner ? , kan ik nooit worden of ik zou haar dommige uitspraak in 'The Voice' - " Wie is da, Nick Drake ? " - dan moeten vergeven. Ik wéét dat àl mijn vrienden Nick Drake, of toch op zijn minst van naam, kennen.
Het is wat, vriendschap - ik zou er honderden boeken kunnen over schrijven en toch..het is een begrip
dat net zoals de liefde - hoe definieer je in godsnaam de liefde ? - vrij complex is. Wie zijn overigens
mijn échte vrienden en zijn alle vrienden op het virtuele Facebook vrienden ? Ik weet het niet zo goed, maar laten we de zaken positief bekijken.
Reflectie, een nog veel abstracter begrip dan vriendschap, is bijvoorbeeld ook een goeie vriend van mij. Ik heb er dagelijks mee te maken, in mijn bed, zo rond een uur of tien - wat erg vroeg is voor een
gepassioneerde muzikant - mijmer en reflecteer ik dat het een lieve lust is. Om na een dik halfuur in te dommelen en mij volledig over te geven aan de droom. Vannacht was het weer zover : surrealisme ten top gedreven in dromenland. Ik bekeek een arthousefilm met een oud-leraar Mediakunde in een grote filmzaal met wel honderden medeleerlingen. Uit die honderden mensen koos ik een meisje dat me wel beviel. Ik vroeg haar naast me te zitten en ze hapte meteen toe. Wat daarna gebeurde, herinner ik mij niet zo best, maar het kwam erop neer dat het meisje en ik wel erg close waren geworden en we de arthousefilm halverwege het verhaal links lieten liggen. Gans de zaal voor ons alleen, de medeleerlingen plus de leraar waarmee ik een aanvaring had waren wég.
Het had een film op zich kunnen zijn, de kleine historie tussen het vrijgevige meisje en ik.
Om maar te zeggen : vriendschap kan snel ontstaan. In één minuut en hop, vriendschapsverzoek goed-gekeurd. Soms is er maar een blik nodig, of een handgebaar, een simpel verzoekje, niets meer...

Vriendschap : liefde zonder het lichamelijke : Vind ik leuk.
Die dag toen ik die quote noteerde ( " Vriendschap is : elkaar eens een stylo cadeau doen " ) babbelde ik honderduit met het bijzonder meideken in een leuke tent te Roeselare. Een nieuwe vriendschap was ontstaan. Die avond kon ik goed slapen en droomde over Lady Linn, zonder haar Magnificent Seven, die mij niet toeliet haar vriend te worden. Ontgoocheld verliet ik mijn droom en stond een paar uur later klaarwakker op om nieuwe vrienden te maken op Facebook.

(dv)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten